Biler på nett

Uttrykket “Internet of Things” brukes stadig oftere av næringslivsledere, politikere og journalister. Tanken er at stadig flere enheter skal kobles sammen og utveksle data. Et av områdene hvor dette allerede har blitt en realitet er i bilen.

Stadig megrid-871475_960_720r avansert teknologi

Bilen blir stadig mer høyteknologisk, og kommer med elektroniske nyvinninger på rekke og rad. Tesla startet trenden med å installere enorme skjermer for å kontrollere et stort spekter av funksjoner. I stedet for å teppebombe dashbordet med knapper og spaker, er mesteparten av funksjonaliteten integrert i bilens “operativsystem”. Det kan være snakk om alt fra å styre bilens fjæring, ytelser, driftsøkonomi, lyd- og video systemer til å navigere via bilens integrerte GPS-system.

Bilen på nett

Med så mye avansert elektronikk som styres via en sentral enhet, er det et naturlig steg i utviklingen å koble bilen sammen med mobiltelefonen. Dette har selvsagt sin opplagte fordel at man umiddelbart kan gjennomføre telefonsamtaler på en trygg og enkel måte. Videre har man mulighet til å spille av sin favorittmusikk fra tjenester som Spotify eller Wimp, man kan spille lydbøker på langturen via Ordflyt eller Audible, eller man kan sette på favorittfilmen til ungene i baksetet via Netflix.

Det er også et stort potensiale innen navigasjon ved å la bilen komme på nett. Etterhvert som Google, Facebook og andre “big data”-selskaper vet mer og mer om hver enkelt av oss, kan mange funksjoner tilpasses. Kombinasjonen av “big data” og kunstig intelligens er svært kraftfull i forbindelse med navigasjon og trafikkanalyser. Det kan for eksempel gis varsler om det begynner å danne seg stor trafikk mot en spesifikk destinasjon eieren pleier å besøke ved gitte tidspunkter. Ved å få et forvarsel kan man vurdere alternativer for å unngå køen.

Videre kan selskaper poste mer relevant reklame, om de vet hvilke stedet som besøkes, og hva slags kjøremønster brukeren har. De som liker å ta store sjanser i trafikken kan for eksempel identifiseres som spenningssøkende og risikovillige, noen personlighetstrekk som også kan gjenfinnes blant pokerspillere og gamblere. Dermed kan de ende opp med å se reklamer for online casinoer som Mobilbet og tilsvarnede tjenester.

Add Your Comment