Nå kommer gigantene

Tesla har i lang tid hatt et stort forsprang blant el-bil-produsentene. Elon Musk har tatt konsernet til uante høyder, ved å levere biler med lang rekkevidde og utrolige ytelser. Nå har imidlertid de store bilprodusentene i Europa, USA og Asia våknet, og satser for fullt på utvikling av elektriske biler. Toyota kunngjorde blant annet nylig at de også vil satse på elektriske biler, etter å i flere år kun ha satset på hydrogen som arvtageren til fossilt brennstoff. Kan Tesla klare å beholde ledelsen?

Kampen mot rekkeviddeangst

Det har særlig vært på rekkevidde at Tesla har hatt sitt konkurransefortrinn. Andre el-biler som Volkswagen E-golf og Nissan Leaf har også hatt bra salgstall, men de har stilt i en annen divisjon, hovedsakelig for folk som ønsker en “nummer 2”-bil. På grunn av den beryktede rekkeviddeatesla_model_s__x_side_by_side_at_the_gilroy_supercharger-950x743ngsten har de ikke vært direkte konkurrenter til tradisjonelle bensin- og dieselbiler.

Nå kaster imidlertid flere seg inn i kampen mot rekkeviddeangst. Flere av verdens største bilprodusenter inngikk nylig en avtale om utbygging av et nettverk av ladestasjoner i Europa. Selv om det fortsatt tar lengre tid å lade batteriene enn å fylle drivstoff, går det stadig raskere med nye løsninger for hurtigladning, og avbrekket kan brukes til å ta en kaffekopp, en matbit, eller kanskje klikk her. Flere produsenter kommer også med stadig nye modeller med forlenget rekkevidde, som puster Tesla i nakken.

Nye utfordrere

BMW kom nettopp med en kraftig oppgradering av modellen i3. Med 50 prosent økning av batterikapasiteten tar de kraftige byks oppover lista over de som kan komme lengst på en ladning. Hele 300 kilometer skal den klare ifølge de offisielle tallene.

General Motors og Opels ingeniører har også vektlagt rekkevidde i utviklingen nye Ampera-e. Modellen lanseres først i 2017, med verdenspremière i el-bil-landet Norge. Forhåndssalget har vært svært bra, mye takket være oppgitt rekkevidde på hele 500 km.

Add Your Comment