Nissan satser på intelligent mobilitet

Bilen har vært relativt uforandret de siste tiårene. Vel og merke kommer det stadig tekniske nyvinninger innen de fleste områder, med bedre motorer, drivlinjer og bruk av lettvektsmaterialer. Men når man ser helhetlig på det er biler som produseres i dag relativt like til det som ble produsert på 1950-tallet. De er stort sett på omtrent samme størrelse, har fire hjul og teknikken som ligger til grunn har gjennomgått evolusjon fremfor revolusjon.

Intelligent mobilitet

Det er imidlertid fleredownload-71 som utfordrer de etablerte sannhetene. I et samfunn hvor man ønsker å spare på ressursene, gir det kanskje ikke mening at alle skal ha en bil på to tonn som rommer minst fem personer, uavhengig av om man er en stor familie eller enslig student. Mange har nok tenkt tanken at det er et gap i markedet mellom bil og motorsykkel. Det er også en tanke enkelte bilprodusenter har tatt inn over seg. De kaller det “Intelligent mobilitet”. Et eksempel på dette er Nissans nyskapning med navn BladeGlider.

Nissan BladeGlider

Nissan utviklet prototypen til hva som skulle ende opp med å bli BladeGlider i 2013. Det ble tatt utgangspunkt i en trekantform, med plass til fører foran og to passasjerer bak. Bilen er utstyrt med en elektromotor koblet til hvert bakhjul, som forsynes med strøm fra batterier i gulvet. El-motorene vil få en samlet effekt på 246 hestekrefter. Det sørger for at bilen gjør unna 0 til 100 kilometer i timen på under 5 sekunder. Toppfart anslås å havne på over 190 kilometer. Når dette kombineres med lavt tyngdepunkt på grunn av batteriene i gulvet, et karosseri og interiør designet for aktiv kjøring, og en egen “drift-mode”, er det ikke rart Nissan kaller skapningen sin for “el-bilen for bil-elskere.”

Bilen er enda ikke tilgjengelig for salg, men Ifølge Nissan er det planer om at konseptet skal ende opp som produksjonsmodell i nær fremtid.

Add Your Comment