Tesla model 3 – For folk flest?

Tesla har hatt enorm suksess, både i Norge og resten av verden. For bare noen år siden ble el-biler forbundet med spartanske biler, med dårlig rekkevidde, ynkelige ytelse og lite tiltalende design. Med Elon Musk i spissen snudde Tesla opp ned på dette bildet, ved å lansere sportsbilen Roadster, luksus-sedan’en Model S og den nyankomne SUV’en, Model X.

Elbiler fortsatt dyre i resten av verden

Roadster, Model S og Model X har vært konkurransedyktige mot tradisjonelle biler på mange områder, men de sliter fortsatt med å konkurrere på pris. gibraltar_g1_tesla_motors_model_sVel og merke kan det å kjøpe en Tesla være et fornuftig økonomisk valg i Norge, men det er hovedsakelig på grunn av ekstremt gunstige avgiftsregler, blant annet fritak av engangsavgift og moms. I resten av verden vil dermed ikke Tesla Model S være konkurransedyktige på pris mot konkurrenter, som BMW 5- serie, Audi A6, eller Mercedes E-klasse. I store deler av verden er det å kjøpe en Tesla dermed fremdeles forbeholdt de med velfylt lommebok og over-gjennomsnittlig stort miljøengasjement.

Ny modell for vanlige folk

Nå sikter imidlertid Tesla seg inn også mot en større global kundegruppe. Den neste lanseringen fra konsernet går under navnet Model 3, og skal være et betydelig rimeligere alternativ. Bilen ble avduket i mars i 2016, og første leveranser skal etter planen foregå mot slutten av 2017. Bilen klassifiseres som en kompakt luksus-sedan, og vil trolig få en rekkevidde på omlag 350 kilometer. Konkurrenter i klassen vil typisk være BMW 3-serie, Mercedes C-klasse og Audi A4. Med en pris på cirka 35 000 dollar, vil det være oppnåelig, selv utenfor el-bil-landet Norge. Det viste også interessen etter lanseringen. Hele 276 000 biler var forhåndsbestilt bare 3 dager etter at bilen ble lansert i California. Det er hele 3 ganger høyere enn de totale salgstallene til Model S var ved utgangen av 2015, og lover godt for et nytt el-bil-eventyr for Elon Musk og Tesla.

Add Your Comment